Met een elfde plaats eindigde Geart Jorritsma gisteren in Enschede als eerste Nederlander achter een tiental Afrikaanse lopers. Een mooie prestatie al viel de tijd door de zware omstandigheden wat tegen 2:23:32. Geart startte voorzichtig met als doel om onder de 2:20 te lopen, Gert-Jan Wassink ging weg op schema 2:16 en leek daarmee de snelste Nederlander te worden. Bij Gert-Jan haperde de machine echter rond de dertig kilometer waardoor Geart hem vlak lopend kon passeren. Helaas kwam de man met de hamer ook bij Geart langs na zo’n 32 kilometer kreeg hij last van de warmte en de stukken tegen de harde wind in gingen ook hun tol eisen. Doordat er van de toegezegde hazen op 2:20 slechts één aanwezig was en die ook maar tot halverwege door kon lopen moest Geart zelf veel kopwerk doen. De laatste kilometers zakte het tempo daardoor behoorlijk terug. Toch kon Geart tevreden terug kijken op de wedstrijd en een mooie prestatie.

Enschede liet als oudste marathon van Nederland organisatorisch net als in 2019 weer behoorlijk wat steken vallen. De bidons voor de toplopers waren op vijf kilometer helemaal niet aanwezig en op de andere drinkposten vaak helemaal niet te vinden. Geart had wel geleerd van de 2019 editie en had persoonlijke verzorging geregeld. Onderweg waren de lopers aangewezen op hun eigen klokje om de tijden te checken, de marathon klokken met kilometer aanduiding stonden vaak niet op de plek waar ze zouden moeten staan, dit zorgde voor nogal wat verwarring. Jammer dat zo’n organisatie niets doet met de feedback die ze voorgaande edities hebben gekregen.

6 thoughts on “Geart eerste Nederlander in Enschede

1. Karel groen

Een voorfietser van de organisatie die vaak irritant tussen de voorste groep atleten fietste .

2. Jurgen van der Neer

Een touringcar op het parcours. Geen dranktafel op 20km met mijn bidon. Km 26 was 700 meter. Dat is er later ergens weer bijgeplust. Overstekende voetgangers over de dranghekken. Geen finishmat, maar dat zal een reden hebben….

3. Andrea van der Meer

Gefeliciteerd Geart!!!
    Als supporter en liefhebber deelde ik gister al dit op Facebook. Erg jammer:
    Tja ik ben geen ervaringsdeskundige maar ik vond de organisatie van de Enschede marathon niet helemaal goed. Parcours van de hele marathon was niet goed afgezet waardoor toplopers verkeerd liepen of met overstekend publiek te maken kregen, er stond serieus een stadsbus op het parcours (van een nogal ongeduldige bus chauffeusse), klokken bij de meetpunten die niet klopten. En dan de niet bestaande drinkposten waar ingeleverde drinkbussen zouden staan en last but not least tot 3 uur in de nacht een openlucht concert in het centrum waardoor alle marathonlopers, die in hotel in Enschede verbleven, wakker lagen.

4. Anne van Schuppen

Tussentijden in uitslagen: snelheid en tempo kloppen totaal niet; startnummers: heel lang in de rij staan om op te pikken, waarom niet opsturen? Nog nergens anders zo meegemaakt.