Elke dag gaat de training iets beter na de blessureperiode. De verwachtingen voor de Abdijcross waren dan ook hoog gespannen. Het parcours lag er voor Geart Jorritsma niet ideaal bij, hard opgevroren en daardoor leek het meer op een wegwedstrijd met heuvel. Desalniettemin maakte de heuvel de wedstrijd behoorlijk pittig. Geart liep vanaf het begin goed mee in de buurt van de kop. Aan het eind van de eerste ronde was er een kopgroep van acht geformeerd waar Geart ook in zat. Fitwi, de Duitse nummer twee van het Europees crosskampioenschap onder de 23, trok het veld in de tweede grote ronde uit elkaar. Op dat moment ging Geart iets te enthousiast mee waardoor hij zichzelf tegenkwam in laatste deel van de wedstrijd. De achtste plek kon hij wel vasthouden waardoor hij achter de zeer sterk lopende Tom Hendrikse als tweede Nederlander eindigde, nog voor Nederlands crosskampioen Edwin de Vries. In het internationale veld eiste Geart de achtste plaats op, slechts iets meer dan een minuut achter winnaar Fitwi.