De afgelopen weken ging de training fantastisch, de wat meer op de marathon gerichte trainingen leken goed aan te slaan en Geart Jorritsma voelde zich steeds sterker worden. De verwachtingen bij het NK halve marathon waren hooggespannen. De bedoeling was om weg te gaan op een schema van 1:06:30, ongeveer een minuut sneller dan zijn PR. De omstandigheden waren niet heel gemakkelijk, een harde wind en op de stukken waar de wind minder was een hoge temperatuur. De eerste tien kilometer voor de wind gingen eigenlijk te snel, 5 km in 15:17 en 10 km in 30:57, Geart liet het tempo dan ook even vieren. Het gevolg daarvan was dat hij tegen de wind alleen kwam te lopen en ook verderop in de wedstrijd veel kopwerk moest doen. Tegen het eind van de wedstrijd kon Geart het tempo weer goed oppakken en finishte als elfde in 1:07:44.