Zo’n vijf weken geleden kwam ter sprake om toch dit jaar al een eerste marathon te lopen. Geart Jorritsma lijkt in de wieg te zijn gelegd voor het marathonlopen maar is ook nog relatief jong (22 jaar). Het plan was om vijf weken iets specifieker te trainen, wat niet meteen meer kilometers betekende maar vooral meer tempo stukken in marathontempo. En dan in Enschede zijn eerste marathon lopen, met beleid en zonder te forceren. Gewoon ervaring op doen voor de snellere marathons die de volgende jaren nog gaan komen. De trainingen sloegen erg goed aan en Geart ging voor zelfvertrouwen naar Enschede. Gezien de startlijst leek het een haalbaar doel om meteen zijn eerste marathon proberen te winnen. Aangezien Enschede zich vooral richt op de snellere vrouwen (wereldsubtop) waren er voldoende hazen om een tempo te lopen wat voor Geart goed te doen was. Eerst was het plan om weg te gaan op 2:25, de dag voor de wedstrijd was dit gewijzigd in tempo 2:27, wat Geart betreft ook prima. De eindtijd speelde geen belangrijke rol, minstens 32 kilometer achter de hazen krachten sparen en dan kijken wat er nog mogelijk is. De wedstrijd verliep qua tempo netjes volgens plan. Wat niet goed lukte was het pakken van de bidons op 5, 10 en 30 km miste Geart zijn bidon. De organisatie had alle bidons heel dicht op elkaar gezet, dus wanneer een loper met 18 km/u een bidon probeerde te pakken lagen er daarna minstens een stuk of vier bidons op de grond. Omdat hij bang was onvoldoende koolhydraten te hebben ingenomen hierdoor koos hij er voor om niet op 32 maar op 35 kilometer de versnelling in te zetten. Op 35 km kreeg hij de bidon aangereikt en had hij meteen al een klein gaatje op de rest van de kopgroep. Toen zette hij vrij hard aan en liep meteen een heel stuk weg van de concurrentie. De laatste kilometers kon hij redelijk ontspannen uitlopen en vanaf 40 kilometer ging hij zijn eigen feestje vieren met een Fries vlagje in de hand. In het laatste rechte stuk high fives voor het publiek en zegevierend door het lint in 2:26:34. Een mooie overwinning in de oudste marathon van Nederland. Bijzonder was dat Geart pas de vierde Nederlander is die de Enschede marathon heeft gewonnen in 51 keer dat die is georganiseerd. De laatste keer was Marti ten Kate de winnaar, dertig jaar geleden. Marti fietste nu voor de organisatie mee met de kopgroep van de dames waarin ook zijn zoon Fabian meeliep.

Jasper Sierdsma liep op Vlieland de Vuurtorentrail mee, al voor de zesde of zevende keer. Jasper liep de 18,5 km in 1:25:34.